Terénny offroad INEOS Grenadier Ineos Grenadier – T.O.P. AUTO Bratislava a.s. (topautobratislava.sk)
Prvé vozidlo od novej značky INEOS nesie názov Grenadier. Symbolicky, podľa podniku na okraji Londýna, v ktorom Sir Jim Ratcliffe viedol s kamarátmi prvé debaty o svojej off-roadovej vízii. Projektom stavby a výroby nového auta, ktorý si vyžiadal stovky miliónov eur, bola poverená rakúska spoločnosť Magna Steyr, ktorá má s vývojom nových áut skúsenosti. Pre výrobu INEOS Grenadier sa novovznikajúcej automobilke podarilo kúpiť fabriku Mercedesu vo francúzskom Hambachu, kde prebiehala produkcia elektrického Smartu.
PÝTATE SA, AKÝ MOTOR POHÁŇA INEOS GRENADIER?
Odpoveďou je BMW, ktoré zaručuje dodávku spaľovacích jednotiek pre INEOS Grenadier až do roku 2035. Na výber je overený rádový trojlitrový šesťvalec v benzínovom (212 kW, 450 Nm) alebo naftovom (185 kW, 550 Nm) vyhotovení. Prevodovka sa nemení, ide o osemstupňový automat ZF.
Až 90 % komponentov použitých pri výrobe nového európskeho off-roadu pochádza z Európy. Tlmiče pre Grenadier dodáva nemecká spoločnosť Bilstein, nápravy má na starosti firma Carraro, ktorá má skúsenosti aj s výrobou komponentov pre traktory a stavebné mechanizácie.
Dizajn auta je striktne funkčný, nakoľko Grenadier je to auto, ktoré v prvom rade potrebujete a v druhom rade chcete, lebo prináša presne to, čo fanúšikovia hard-core off-roadov žiadajú. Či už sú to náročné práce s drevom v lesnom teréne, výpravy za dobrodružstvom v každom počasí, alebo potrebujete ťahať príves s člnom. Grenadier čaká, kedy ho zapriahnete do nekomfortného prostredia a využijete jeho predpoklady klasického off-roadu s tuhými nápravami vpredu aj vzadu. K dispozícii máte stály pohon všetkých štyroch kolies s uzamykateľným medzinápravovým diferenciálom, ktorý je súčasťou štandardnej výbavy.
Grenadier prichádza s tromi konfiguráciami, jednou dvojmiestnou a dvomi päťmiestnymi – Utility Wagon a Station Wagon, pričom Utility Wagon je certifikovaný ako úžitkové vozidlo.
Dvojmiestne prevedenie poskytuje úložný priestor na ktorý sa zmestí štandardná europaleta (1 200 mm x 800 mm). Päťmiestna verzia Station Wagon kladie väčší dôraz na pohodlie pasažierov.
Zákazníci majú k dispozícii bohatú ponuku doplnkov. V základnej ponuke sú dve edície – Grenadier Trialmaster a Fieldmaster, navrhnuté pre prácu a dobrodružstvá v prírode.
Na výber je variant s uzávierkami predného a zadného diferenciálu, zvýšeným nasávaním vzduchu, sekundárnou batériou a terénnymi pneumatikami BF Goodrich vo verzii Trialmaster, ktorá je stavaná na tvrdý offroadový terén alebo variant Fieldmaster so spätnou kamerou, elektricky vyhrievanými spätnými zrkadlami, pomocnými USB zásuvkami. Medzi ďalšie možné vylepšenia patria stropné safari okná, kožené čalúnenie, vyhrievané predné sedadlá či 17-palcové zliatinové disky s možnosťou selekcie na 18-palcové.
Interiér INEOSU Grenadier je svojou funkčnosťou a praktickosťou doslova očarujúci. Mechanické tlačidlá nájdete totiž aj na strope, čo tak trochu pripomína kokpit lietadla. Dokonca aj vybrané tlačidlá na palubnej doske majú podobné ohraničenie. Väčšina prvkov je analógových, nechýba však ani 12,3“ displej s multimediálnym systémom uprostred palubnej dosky.
ODKIAĽ POZNÁTE INEOS?
Za biznisom s miliardovým obratom, ktorý INEOS reprezentuje je najmä rozsiahle podnikanie v petrochemickom priemysle. INEOS Group dnes zahŕňa viac ako 35 podnikov v 29 krajinách po celom svete.
Vďaka tomu môže spoločnosť podporovať aj profesionálnych športovcov. INEOS poznáte z dresov cyklistov profesionálneho britského tímu INEOS GRENADIER, ale iste ste ho videli aj na kokpitoch F1 stajne Mercedes-AMG Petronas, ktorú reprezentujú Lewis Hamilton, George Russell a ako záložný pilot Mick Schumacher. Práve sedemnásobný majster sveta F1 Lewis Hamilton dostal ako jeden z prvých ľudí mimo konštrukčného tímu, možnosť otestovať INEOS Grenadier. Na uzavretých cestách a v lesnom teréne sa aj so zakladateľom automobilky Sirom Jimom Ratcliffom presvedčili o odolnosti a výborných jazdných vlastnostiach nového a predsa klasického off-roadu.
MYSLÍ NA BUDÚCNOSŤ
Vývojári už dnes hľadajú ekologickejšie riešenie pre pohon Grenadiera a pracujú na variante s palivovými článkami. Dá sa očakávať, že ponuka modelov Grenadier sa v blízkej dobe rozšíri. Začiatkom roka sa na zasnežených cestách Škandinávie realizovali prvé testy pripravovanej verzie pickup. Predná časť vozidla vyzerá takmer identicky, od C-stĺpikov nasleduje nakladacia korba. Po ukončení testov sa tak môžeme tešiť aj na verziu pickup.
TECHNICKÁ ŠPECIFIKÁCIA INEOS GRENADIER
Motor
Benzínový: 3.0 L BMW B58 I6 turbo
Naftový: 3.0 L BMW B57 I6 turbo
Prevodovka
ZF 8-rýchlostný automat
Rázvor kolies
2 922 mm
Dĺžka
4 896 mm
Šírka
1 930 mm
Výška
2 036 mm
Pohotovostná hmotnosť
2 644 – 2 811 kg podľa modelu a výbavy
Predný previs
887 mm
Zadný previs
874 mm
Uhol nábehu
35,5 °
Nájazdový uhol
28,2 °
Uhol odchodu
36,1 °
Stúpavosť
45 °
Hĺbka brodenia
800 mm
SCOTTISH CAR OF THE YEAR 2021 – NAJLEPŠÍ DIZAJN
V decembri 2021 získal INEOS Grenadier svoje prvé ocenenie – víťazstvo v kategórii „Najlepší dizajn a inovácia“ na udeľovaní cien Scottish Car of the Year (SCOTY) 2021, ktoré sa konali v Edinburghu. Scottish Car of the Year organizuje a autá hodnotí Asociácia škótskych motoristických novinárov (ASMW).
RED BULL RING
V minulom roku sa Grenadier pripojil k 60 vozidlám, ktoré počas BMW Motorrad International GS Trophy sprevádzali jazdcov na motocykloch radu BMW GS pri zdolávaní divočiny Albánska, cez hory, údolia, rieky, lesy a pozdĺž pláží tejto málo prebádanej krajiny. Iba pred mesiacom (marec 2023) mladá automobilka informovala o ďalšom úspechu, Grenadier sa stal oficiálnym off-road partnerom na RED BULL RING v rakúskom Spielbergu.