Incheba Expo Bratislava môže v nasledujúcich rokoch prejsť zásadnou premenou, ktorá má ambíciu priniesť do hlavného mesta špičkové multifunkčné centrum, unikátnu architektúru a kvalitný verejný priestor s množstvom zelene, umenia a marínou. Najväčšie slovenské výstavisko, ktoré si už teraz ako miesto pre svoje podujatie pravidelne vyberajú aj organizátori koncertov, konferencií, kongresov a štátnických podujatí na najvyššej úrovni, by sa vďaka modernizácii mohlo stať novou dominantou Bratislavy a posunúť mesto na svetovú úroveň. Predstaveným projektom sa chce Incheba uchádzať o štátnu dotáciu na nové národné kultúrne a kongresové centrum vo výške 60 miliónov eur.
Kongresy a podujatia na svetovej úrovni
Vďaka modernizácii výstaviska v duchu najnovších technologických a ekologických požiadaviek chce Incheba výrazným spôsobom prispieť k rozvoju kongresovej turistiky na Slovensku. „Vláde ponúkame naše dlhoročné profesionálne skúsenosti s organizáciou akcií na najvyššej úrovni, know-how a dobré vzťahy so zahraničnými centrami. Kultúrne a kongresové centrum sme schopní manažovať tak, aby si nevyžiadalo žiadne dodatočné náklady na financovanie prevádzky, čím chceme prispieť k efektívnemu nakladaniu so štátnymi prostriedkami,“ povedal Alexander Rozin ml., člen predstavenstva a výkonný riaditeľ spoločnosti Incheba. Mesto Bratislava je 12-percentným akcionárom spoločnosti Incheba, a okrem nepriamych príjmov z kongresových turistov, by tak malo profitovať aj z priamych príjmov Incheby. „Priestor areálu Incheby bol vytypovaný ako potenciálny priestor na umiestnenie veľkého kongresového centra v jednom zo základných koncepčných materiálov mesta Bratislavy, konkrétne v materiáli Generel cestovného ruchu Hlavného mesta Bratislavy z roku 2009,“ ďalej uvádza slovenský architekt Ivan Masár.
Incheba už teraz spĺňa všetky požiadavky na organizáciu kongresov ako sú lokalita s výbornou dostupnosťou v širšom centre mesta, napojenie na všetky druhy dopravy vrátane pešej dostupnosti MHD, multifunkčnosť, efektivita a variabilita priestorov, občianska vybavenosť a v neposlednom rade schopnosť zaistiť bezpečnosť pri štátnických podujatiach na najvyššej úrovni. Spoločnosť za takmer 50 rokov svojej existencie investovala z vlastných zdrojov do rozvoja výstaviska viac ako 50 miliónov eur a už dnes zamestnáva do 150 zamestnancov, ktorí sú odborníkmi v oblasti organizácie veľtrhov, kongresov i koncertov. Počas svojej existencie hostila viac ako 250 koncertov a 111 kongresov s takmer milión dvesto tisíc návštevníkmi.
Nová tvár pravej strany Dunaja
Hlavným zámerom Ivana Kulifaja, ktorý je autorom predstaveného návrhu, bolo pokračovať v duchu diela významného slovenského architekta Vladimíra Dedečka a symbioticky pracovať s existujúcim objektom a jeho okolím. „Exteriér v priamom okolí slúži aj pre verejnosť v rámci prepojenia zeleného pásu pri Dunaji a jemu pridružených funkcií. Najatraktívnejším prvkom pre funkcie kongresu je výhľad na hrad, centrum Bratislavy a Dunaj, čo je podložené výnimočnou polohou Incheby. Tá je nenahraditeľná nielen z vizuálneho, ale aj z funkčno-prevádzkového hľadiska v rámci širších vzťahov,“ uvádza Ivan Kulifaj. Nové centrum bude disponovať 17 300 m2 kongresových a reprezentačných priestorov, 15 000 m2 zelene a 3 500 parkovacími miestami. „V Inchebe plánujeme dať priestor všetkým druhom umenia, chceme sa stať obľúbeným centrom nielen pre hudobníkov, ale aj tanečníkov, výtvarníkov, sochárov či iných umeleckých tvorcov,“ dodáva A. Rozin ml. Projekt je podľa jeho slov možné zrealizovať do troch rokov.
365 dní v roku pre ľudí
Prestavba a modernizácia výstavných a kongresových priestorov prinesie unikátne riešenia nielen pre kongres, ale aj koncerty. Jedným z najväčších benefitov pre verejnosť je vznik nového urbánneho priestoru a sprístupnenie veľkej časti areálu na 365 dní v roku. „Naším zámerom je priniesť viac života na petržalskú stranu Dunaja, využiť potenciál rieky a vybudovať park pri Dunaji. Vďaka novým zeleným plochám by tak mohli obyvatelia a návštevníci Bratislavy získať jedinečné miesto pre šport, relax a zábavu, a to všetko s impozantnými výhľadmi na všetky bratislavské dominanty,“ pokračuje Alexander Rozin ml. Nový projekt počíta aj s výstavbou maríny, ktorá by v prípade kongresov navyše zjednodušila a zatraktívnila prepravu účastníkov medzi Viedňou a Bratislavou.
Incheba na spoluprácu oslovila aj svetové architektonicko-dizajnérske štúdio z New Yorku – Diller Scofidio + Renfro (DS+R), ktoré je známe tým, že sa špecializuje nielen na výstavbu kongresových a koncertných sál, ale veľký dôraz kladie najmä na kvalitu verejného priestoru a jeho prepojenia s umením. Za sebou má množstvo svetovo významných realizácií ako The Ligh Line, Metropolitná opera či Múzeum moderného umenia v New Yorku; v súčasnosti okrem iného pracuje na projekte nového sídla londýnskeho symfonického orchestra.
Spoločnosť Incheba, a. s., funguje na Slovensku už takmer 50 rokov. Za ten čas získala a neustále prehlbuje potrebné know-how a profesionálne skúsenosti v oblasti výstavníctva, kongresového turizmu, organizovania koncertov a spoločenských akcií.
V jej priestoroch vystúpili napríklad Mireille Mathieu, Paul van Dyk, The Cranberries, Montserrat Caballé, Armin van Buuren, KISS, David Guetta, Faithless, Plácido Domingo, Leonard Cohen, Alicia Keys, James Blunt, Snoop Dogg, Black Eyed Peas, Jay-Z, Sean Paul, Ramstein, Seal, Sting, Fugees, Carmina Burana, DJ Tiesto, Bryan Adams a Dave Gahan.
Medzi najväčšie kongresy, ktoré Incheba realizovala, patrí významné zasadnutie konferencie OSN o biologickej diverzite; organizačno-technické zabezpečenie návštevy amerického prezidenta Georgea W. Busha v Bratislave, ale aj v Budapešti a Prahe; summit ministrov obrany členských štátov NATO; summit lídrov 27 členských krajín EÚ; kongres UEFA, na ktorom sa zišli delegácie zo všetkých 55 členských štátov, či zasadnutie Ministerskej rady OBSE. Rozsahom išlo o najväčšie podujatie svojho druhu v modernej histórii Slovenska – do Bratislavy pricestovali ministri zahraničných vecí z 57 účastníckych štátov OBSE a z partnerských krajín z Ázie a Stredomoria.
V roku 2013 Incheba uspela v konkurencii prestížnych metropol Prahy, Berlína a Viedne o usporiadanie 2-mesačného eventu pre spoločnosť Nissan Europe, na ktorom sa zúčastnilo 10 tisíc účastníkov z celej Európy.